full screen background image

Een verzameling artikelen over de functie, activiteiten, organisatie en proces inrichting van HR afdelingen. 

De onderwerpen zijn altijd voorzien van een link, zodat het bronbestand is te raadplegen. Mocht u vragen hebben over het betreffende artikel, dan kunt u dit via info@hr2-connect.nl kenbaar maken.


Waarom willen we een HR Shared Service Center?

'HR kan slimmer en beter'. Succes in Shared Services wordt niet bereikt door toepassing van een geavanceerd HR Dienstverleningsconcept of de "Look en Feel"van self service of Service Level Agreements met de business.. maar lees verder....

Aanpak procesvernieuwing en procesverbetering

Procesverbetering is zowel een bottom up proces als een topdown proces. De afwisseling tussen topdown en bottom up zorgt voor continue verbetering. lees verder....

HR Beginning to Adopt Service Level Agreements

New Trend

We are seeing an interesting trend developing in HR. An accepted concept from the world of Information Technology (and many external customer service functions) is beginning to be adopted by HR departments. lees verder....

New Horizons, No Boundaries An Expansive Landscape of HR Service  Delivery Opportunities 2011 – 2012 HR Service Delivery and Technology Research Report

The landscape of HR service delivery and technology has proven both resilient and rewarding over the past decade. Once a highly tactical, transactional consideration — a delivery afterthought once workforce decisions were made — technology has evolved to become a critical strategic support for HR today. lees verder....

Van ambitie naar resultaat

'E-hrm stelt organisaties in staat om de kwaliteit van de informatievoorziening te verbeteren, zorgt voor een meer strategische rol voor HR, reductie van administratieve werkzaamheden en meer zelfsturing door management en medewerkers'. Indien dit ook op uw wensenlijst staat, uw ambitie is en u zich afvraagt hoe u deze ambitie kunt vertalen naar een uitvoerbaar plan lees dan verder....

De triomf van het shared services center, samen sterk

'Voor het HR SSC Onderzoek 2007 van adviesbureau Berenschot zijn vijftien HR shared services centers (HR SSC) van grote Nederlandse organisaties onderzocht,die samen bijna 400.000 klanten bedienen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek: het HR SSC is een blijvertje, maar moet nog wel verder groeien. Metname op het gebied van e-HRM valt nog veel winst te behalen.' lees verder.... 

HR Shared Service Centers in Nederland

'Ervaringen, verwachtingen en lessen voor de toekomst… 'Op tentatieve wijze-dit vanwege de nog jonge historie- geven we een aantal indicatoren voor hun efficiency en effectivitet. We sluiten af met een zevental aandachtspunten waarmee organisaties hun voordeel kunnen doen. ' lees verder....

Is Your Current HR Service Delivery Model Working for You?

'…HR organizations are constantly faced with the challenge to contain and reduce costs while contributing to the bottom line. Staff reductions can leave fewer HR staff to manage service delivery. HR organizations are plagued with inefficient service delivery models…'lees verder....

'Plug and play' is niet genoeg, bezint eer gij begint.

'Gebruik van HR Technologie staat of valt met een zorgvuldige afweging vooraf, door het HR Management, rondom de vraag, op welke wijze medewerkers en leidinggevenden in de toekomst gebruik zullen gaan maken van nieuwe technologie. Dit blijkt uit een recent verschenen onderzoek HR Service Delivery: Connecting People, Process and Performance.' lees verder....

De inrichting van Shared Service Centers

'Organisaties vertrouwen erop goedkopere diensten te kunnen leveren met een betere service door onderdelen van bestaande bedrijfsfuncties teconcentreren in een Shared Service Center. Waaraan moet je denken als je een SSC inricht?' lees verder....

How a Multi-Tier HR Service Delivery Model Transforms HR

'How to actually improve the delivery of HR services with fewer resources and lower costs.' lees verder....

Effectiever personeelsmanagement dankzij e-HRM?

'De laatste jaren is er een aanhoudende belangstelling voor wat 'e-HRM' wordt genoemd. E-HRM is het doelbewuste gebruik van digitale toepassingen (internet, intranet, extranet) ten behoeve van het personeelsmanagement. Het is er enerzijds op gericht de personeelsafdeling te ondersteunen bij haar administratieve taken. Anderzijds sluit e-HRM aan bij de strategische rol van Human Resource Management (HRM).' lees verder....

 e-HRM: wat is het, marktontwikkelingen en lessons learned

'Een actuele IT-trend in bedrijfsleven en overheid is e-HRM. 'Electronic Human Resource Management' is een vrij recente technologie die de afdeling Personeel & Organisatie (P&O) in staat stelt om zowel kwalitatieve als kwantitatieve procesverbeteringen op efficiënte en moderne wijze te behalen.' lees verder....

De factor mens is cruciaal bij e-HRM-implementaties

'In dit artikel gaan we in op wat verstaan wordt onder ‘succesvolle adoptie’ van e-HRM-systemen en zetten we uiteen welke factoren bijdragen aan het succes van e-HRM. Op basis van een grootschalig literatuuronderzoek en praktijkervaringen lichten we enkele bijzondere resultaten uit, tezamen met maatregelen die genomen kunnen worden om de implementatie van e-HRM succesvol te laten verlopen.' lees verder....

 Invoering HR shared services vraagt om een soepele choreografie

'Met een HR Shared Services Center zouden alle problemen met HR-administratie verleden tijd zijn, als we de voorstanders mogen geloven. Maar een HR SSC opzetten is ingewikkeld en de veranderingen gaan gepaard met emoties. Met een lerend veranderingsproces, een dynamischeprojectaanpak en wijze lessen uit de praktijk,opgedaan bij eerdere invoeringen, is de HRM’er in elk geval voorbereid.' lees verder....

Het land van belofte

'Recent onderzoek van de NVP laat zien dat de strategische bijdrage van hr nog ver te zoeken is. Alleen met de administratieve functie zit het snor. Goede bedoelingen van p&o'ers zijn er in overvloed. De omstandigheden om strateeg te worden, zijn ook ruimschoots voorhanden. Het is nu vooral een kwestie van daadkracht.' lees verder....

HR- outsourcing kans of bedreiging?

'Make or buy? De uitbesteding van HR-diensten' 
‘Zo zou uitbesteding er voor kunnen zorgen dat de HR-functie bevrijd wordt van de eerder transactionele en operationele HR-activiteiten en tijd en middelen kan vrijmaken voor een meer proactieve en strategische rol. Een tweede visie is wat minder optimistisch en ziet uitbesteding vooral als ‘HR cost cutter’. Uitbesteding wordt dan in één adem genoemd met downsizing of de afbouw van ondersteunende functies die op het eerste zicht weinig directe toegevoegde waarde creëren. Dit is de visie die in de HR doemscenario’s overheerst en uitbesteding als bedreiging ziet’. lees verder... 

The Challenge of Shared Service Centers

‘It is not only a challenge to work with shared service centers effectively, the real issue is to see how this form of the unbundling of
vertical and functional integrated organized businesses, challenges our concepts of operating models, internal governance
and corporate strategy.’ lees verder.... 

Succesvol sourcen begint met succesvol organiseren

Het spel, de spelers en de knikkers
‘Het lukt veel organisaties maar niet om sourcingsoperaties met succes af te sluiten: geen kostenbesparing, geen goede klant-leverancierrelatie, geen oplossing voor problemen’… lees verder.... 

HR als strategisch parter: wens of werkelijkheid?

De HR-praktijk getoetst aan Ulrichs veelgeprezen HR-rolpositionering
'Het Ulrich-model. Vele HR-professionals zweren bij de rollen die de HR-goeroe hen toedicht. Maar in hoeverre vervullen zij daadwerkelijk de rol van strategisch partner, inzetbaar­heidexpert, veranderpartner en bestuursexpert?' Dit artikel wordt u via de mail toegestuurd, door een mail te sturen naar info@hr2-connect.nl  

Hoe zorg te ontzorgen? SSC 2.0 en het nieuwe besturen

prof. dr. H. Strikwerda, 18 mei 2011, slide pack lees verder.... 

De stem van Ulrich

Een onderzoek naar de rolpositionering van de HR-functie
Uitgevoerd door de NVP februari 2010 lees verder.... 

Gemeenschappelijke diensten, gescheiden veranderingen

De institutionele factor in organisatieverandering
‘Het aantal shared services centers bij overheidsorganisaties neemt flink toe, want door uniformering en standaardi­sering van
bedrijfsvoeringsactiviteiten zouden grote efficiëntievoordelen kun­nen worden behaald. Uniformering betekent dat verschillende
organisatie­onderdelen hun werkwijze op dezelfde manier moeten veranderen. Maar uit de praktijk weten we nu juist dat ver­gelijkbare veranderingen verschillend kunnen uitpakken bij verschillende organisaties.' lees verder.... 

Hoe blijft de business betrokken?

Shared Service Center opgericht: wat nu?
‘Een onderneming kan vele redenen hebben om een Shared Service Center (SSC) in te richten. De voordelen zijn duidelijk. Het clusteren van specifieke activiteiten zouden uiteindelijk moeten resulteren in een betere concurrentiepositie van de onderneming. De business kan zich immers focussen op de klant en door de ondersteunende activiteiten in een SSC onder te brengen zal de kwaliteit van deze dienst hoger komen te liggen tegen lagere kosten. Een win-winsituatie dus. Toch kunnen er spanningen ontstaan tussen het belang van de business en de doelstelling van een SSC.’ lees verder.... 

Shared Service Center: een kans voor verbetering!

‘Het onderwerp Shared Service Center (SSC) heeft in de afgelopen paar jaar veel bekendheid gekregen. De principes zijn ook toegepast in de gezondheidszorg.
De auteurs van dit artikel gaan in op de achtergronden van SSCconcept en delen tevens de ervaringen die zij hebben opgedaan met het implementeren van SSC-concepten binnen de gezondheidszorg in het algemeen en bij de Rijngeest Groep in het bijzonder.’ lees verder.... 

Shared service centers: in welke versnelling rijd ik nu? 

Hét onderzoek naar de volwassenheid van shared services in Nederland
‘Onder de huidige economische omstandigheden bieden shared service centers een organisatie nu extra toegevoegde waarde.
Shared services maken optimaal gebruik van schaalvoordelen, dragen bij aan de kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie van
ondersteunende en primaire bedrijfsfuncties en bieden organisatieonderdelen de mogelijkheid zich te richten op hun kerntaken.
Daardoor kunnen shared services ervoor zorgen dat de hedendaagse gangbare en benodigde kostenverlagingen worden gerealiseerd.’ lees verder.... 

Shared services centers voor de interne ondersteunende processen

'Bij de inrichting van grotere organisaties met meerdere bedrijfseenheden en of locaties doet zich altijd de vraag voor of de processen en activiteiten die niet tot het primaire proces centraal of decentraal moeten worden ingericht.' lees verder.... 

HR2-Connect | Gelderingen 44 | 8341 PZ Steenwijkerwold | T: 0521-854222 | M: 06-40714007 | e-mail: info@hr2-connect.nl | Copyright 2024